Marketing tool

Digitale rotatie, in combinatie met een slim redactioneel CRM-systeem opent een wereld van nieuwe mogelijkheden voor marketingcommunicatie.

De klassieke marketinginstrumenten krijgen een nieuwe dimensie.

Segmentatie

De digitale rotatie van OneButton laat toe de inhoud van een krant of magazine zo samen te stellen dat alle doelgroepen op een selectieve manier bereikt worden met inhoud die voor hen echt relevant is. Terwijl daarnaast, in dezelfde krant, iedereen toch dezelfde algemene basisinformatie krijgt.

De ruimte die men aan de verschillende segmenten of doelgroepen in het medium wil geven, is onbeperkt varieerbaar en combineerbaar. U kunt zoveel niveaus en/of deelsegmenten toevoegen als u wenst.

In dit schema staat blauw voor centrale content, groen voor gesegmenteerde informatie en oranje voor de meest individuele of lokale informatie.

(1) is een redactionele combinatie met een overwicht aan centrale boodschappen.

(2) biedt meer ruimte voor segmenten. Aangewezen voor bvb. een federatie die verschillende sectoren bedient. Voor haar leden is informatie over de specifieke sector het belangrijkst.

(3) toont een combinatie die interessant is voor bedrijven, organisaties of verenigingen met een sterk lokaal karakter of een grote lokale autonomie.

(4) staat voor inhoud die evenwichtig verdeeld is over centrale, regionale of sectoriële en lokale inhoud.

Selectief adverteren

De digitale rotatie laat toe gepersonaliseerde kranten te produceren. Zowel redactionele inhoud als commerciële en andere boodschappen zijn afgestemd op de lezer. In dezelfde krant kunnen advertenties geplaatst worden voor nationale, regionale en lokale adverteerders. Elke adverteerder betaalt enkel voor dat deel van de oplage waarin zijn advertentie verschijnt. Het aantal verschillende edities is in principe onbeperkt.

Nationale adverteerders zoals automerken, banken en de grote retailketens kunnen adverteren in de volledige oplage. Regionale of sectoriële adverteerders kunnen een selectie maken van de regio's waarin ze hun activiteiten ontplooien of waar hun klanten wonen. Lokale adverteerders adverteren per gemeente, per wijk of zelfs per straat met gerichte advertenties.

Ook voor de lezer zijn deze formules interessant. Door de aanwezigheid van zeer lokale adverteerders, acties en promoties wordt hij direct aangesproken en stijgt de betrokkenheid.

Dat betekent natuurlijk voor advertentiewerking veel nieuwe doelgroepen en mogelijkheden, en uiteraard een nieuwe bron van inkomsten. Bent u geïnteresseerd in de mogelijkheden van digitale rotatie voor uw organisatie, vereniging of federatie? Neem contact op met het team van OneButton en wij luisteren graag naar uw wensen.

Analytics

In direct marketing is het een klassieker, een oude vuistregel, een vaste gewoonte: steeds opnieuw twee versies, A en B, tegenover elkaar zetten en bekijken welke van de twee het beste resultaat geeft. Dat kan in termen van directe of indirecte respons of andere parameters. Van de best werkende versie worden op haar beurt weer twee varianten gemaakt, enzovoort.

Ook online is A/B-testing gemeengoed geworden. De digitale krant leent zich hier ook uitstekend toe. Random distributie, segmentatie-analyse, multivariate analyse, controlegroepen. U kunt het allemaal in de krant integreren. Een interessante vorm van marktonderzoek om te weten wat leeft in specifieke doelgroepen.

Community building

Bij een gevoel van samenhorigheid is goede communicatie cruciaal. De staat, de stad, de wijk waarin we wonen en op de eerste plaats onze familie zijn onze natuurlijke communities, maar ook onze verenigingen, sportclubs, organisaties en onze werkomgeving. De samenhang in een community opbouwen en bestendigen kan voor een organisatie veel inspanningen vragen. Gepersonaliseerde communicatie biedt hier een oplossing.

Hybride communicatie

Vermits het startpunt van de OneButton workflow digitaal is, bent u meteen klaar voor 360° hybride communicatie. U kunt uw content in de gewenste vorm online publiceren. Voor alle schermen, ook mobile. 

We kunnen hier dus opteren voor het beste van twee werelden: de leesbaarheid, bladerbaarheid en het visueel comfort van een gedrukt medium en de alomtegenwoordigheid en consulteerbaarheid op online platformen. 

Non-profit

Informatie voor bepaalde geselecteerde doelgroepen of indien gewenst in elke krant een aparte, persoonlijke boodschap?

Ook non-profitorganisaties kunnen heel verschillende doelgroepen hebben, die ze op een verschillende, persoonlijke manier willen aanspreken. De technologie van OneButton biedt hiervoor de mogelijkheden, zowel wat betreft complexiteit, snelheid als prijs. De kranten of magazines kunnen op de cover bedrukt worden met de naam en het adres van de bestemmeling. Dat bespaart blisters of omslagen en is een financieel interessant voor u. Ook de portkosten vallen voordelig uit omdat de publicaties gesorteerd aan bpost geleverd kunnen worden.

Ook voor fundraisers biedt persoonlijke communicatie vele voordelen. Met een unieke gestructureerde mededeling per regio of zelfs per persoon kunt u een waardevolle database uitbouwen. Persoonlijke communicatie verhoogt de betrokkenheid van de lezer maar geeft u ook meer informatie over uw doelgroep. Klaar om trends op te sporen en te weten wat er leeft bij uw lezers? Wij wel!

Bezoek ook de website van Genscom voor meer informatie.

Bekijk samen met ons hoe een multiredactionele aanpak, gecombineerd met digitale rotatie uw specifieke communicatiekanalen performanter kan maken. Neem even contact op.

Het verplicht tot niets en levert hoe dan ook een interessante oefening op in fijnmazige, gesegmenteerde communicatie.